PBS 3

PBS Day 2

First class yg saya masuk ialah murid-murid tahun 1. MashaAllah. Tengok je macam budak kecik. Tapi banyak cakap wei. Jenuh saya nak melayannya. Ada yang attention seeker, ada yg pendiam. Memang perlukan kesabaran yg tinggi giler wei. Suruh salin beberapa ayat jeh. Tu pun berkali-kali tanya, cikgu yang ni tulis jugak ke. The same question all over again. Cikgu mintak salin ayat jeh tak buat benda lain lagi. Tu pun ada yg kata malaslah banyak sangat ayat lah. Sabo je lah. 


Pastu saya masuk kelas tahun 2. Saya mintak murid-murid tahun 2 ni untuk gambarkan dan lukis cita-cita mereka kat atas  A4 putih. Setiap daripada mereka memang ada cita-cita. Tapi kenapa eh memang kebanyakan murid-murid sekolah rendah cita-citanya cikgu ke? Mungkin atas faktor mereka tak terdedah dengan pekerjaan lain kot. Yang diorang tengok hanyalah cikgu kat sekolah. Mungkin sebab itu kot. Sama jugak macam saya dulu. Memang cita-cita saya nak jadi cikgu waktu kecik dulu. Sebab tak tau lagi ada pekerjaan neurologist, physioterapist bagai ni.


Ada jugak murid yang pendiam tapi imaginasi luar biasa. Pemikiran dia lain daripada yang lain. Then, saya kesian la jugak dengan diorang ni. Sebab sekolah yang saya PBS ni SKM. Jadi, murid-murid memang sedikit lah kan. Makanya, budak pandai tak pandai campur dalam sebuah kelas. Bila cikgu ajar, yang pandai ni advance cepat je compared to yang kurang pandai ni. Lagi satu, kelas ni tak berhias. Mungkin disebabkan kelas ni kurang dihias ialah sebab ada blok kelas yang baru kat sebelah. Tapi, tu lah belum dirasmikan lagi. Kalau saya pun, saya tak hias lagi dah kelas lama saya. Alang-alang tunggu kelas baru sana ha.

² Cikgu Matematik
² Cikgu Bahasa Inggeris
² Cikgu Bahasa Melayu
² Cikgu Pendidikan Moral
² Angkasawan
² Bomba
² Doktor

Next, masok lagi kelas tahun 3. First masok dah haru biru. Mintak diorang lukis cita-cita jugak tapi biasalah dalam kelas confirm ada yang nakal, yang lain drpd yg lain tu. Org suruh lukis cita-cita, dia lukis orang kencing. Tepek kepala kang. Ada jugak yang tak tahu apa tu cita-cita. “Apa cita-cita awak?”, “Kamek mok jadi roket cikgu”. That’s not an ambition dear. Tu objek. Cita-citanya angkasawan. Bila sorang jadi angkasawan, semua lah nak jadi angkasawan jugak. And satu perkataan baru, saya belajar drpd budak2 ni. “Awak mok jadi apa?” “Jadi sedadu cigu”. “Sedadu? Apo yo?” “Nak tembak-tembak dalam hutan yo cigu” “Ow askar”



Ada budak-budak cakaplah bahasa iban dengan saya. Then kawan dia bagitaulah kenapa dia cakap bahasa iban dengan saya. Then saya bagitaulah “Nemu mimit jak”. Teruslah diorang bercakap bahasa iban dgn saya and tanya saya ni Iban ke. Haha. Dear kids, sikit-sikit tu pandailah cikgu. Yang panjang berjela tu cikgu tak brapa fasih. Then, teruslah diorang ajak saya nyanyi lagu Iban “Aki Aku”. Aku pun jadi tukang rakam jeh tak mampu nak menyanyi .

² Penjual aiskrim
² Askar
² Angkasawan
² Pilot
² Cikgu Bahasa Iban
² Cikgu Bahasa Melayu
² Cikgu Bahasa Inggeris

Kesimpulannya, perbezaan setiap tahun ni memang jelas. Masuk kelas tahun 1, bising habis and nakallll. Masuk je tahun 2, diorang dengar kata sikit and tak nakal sangat. Masuk pulak tahun 3, makin macam-macam kerenah kena hadap. Itulah cabaran jadi cikgu. Ingat guru sekolah rendah senang ke nak ajar bebudak ni. Saya ni baru PBS beberapa hari dah letih. Apatah lagi bila dah praktikum n posting nanti. Huhu. Fighting! Teruskan mendidik anak bangsa!

Comments

Popular posts from this blog

Interview

Throwback Jaulah Miri Sarawak-Sabah 2016

Cinta