Sombong

Kosong.
Kekadang aku rasa kosong, blur tak tau nak buat apa. Nak buat ini, tak kena. Nak buat itu, tak kena. Dah buat something, rasa takda makna. Serba serbi tak betul.

Aku hairan. Kenapa bila dh ada masa free, semua benda yg dibuat terasa kosong. Tengok movie, boring. baca buku, mengantuk. Makan pun sekali sehari. Semua benda tak kena.
Aku dh dpt sense mesti ada something yg aku terlepas pandang. Tapi aku tak tahu apa benda tu.

Aku ni jenis yg suka jugaklah baca buku*bukan buku ilmu bagai.* And satu malam ni, bila roomate aku balik rumah, tinggallah aku sorang-sorang kat bilik. Masa tu dah habis assignment, kuiz dan big event pelajar. Untuk mengisi masa lapang aku tu, aku bacalah satu buku motivasi Islamik ni. Aku bacalah nukilan2 dia, aku pun tersentuh dan tersentap.

Ada satu ayat ni, dia lebih kurang mcm ni lah bunyi dia,
Bila kita dlm keadaan susah, darurat, serabut, masa tu kita mintak tlg Allah ringankan beban, dugaan yg kita alami. Berdoa dgn Allah, hati ni tak henti2 fikir Allah. Tapi bila dh free, wakdek je dgn Allah. Ibadah wajib pon dilambat2kan, apatah lagi yg sunat. Campak ke laut. Masa free, tengok movie, layan drama jiwang2. Sedih sendiri tngok hero sakit, heroin mati.

Tapi kita xsedar yg hati kita sendiri pon dh sakit dan mati. Kita dah tak berdoa lagi dah pd Allah. Kita dah tak mintak pertolongan dari Allah lagi dah. Kita mula lupa diri!

Aku pon tutup buku tu and check balik amalan aku ni. Masa bnyk problem, tak henti2 mntak pertolongan dari Allah utk permudahkan urusan. Ni dah masa free, takdak lagi dah doa kat Allah mntak permudahkan urusan dunia akhirat ka, mntk rezeki melimpah ruah ka. Aku jadi sombong! Sombong kpd Pencipta aku sendiri.

Saat tu, aku sedar Allah bagi ujian kat aku sbb Allah rindu nk dengar aku menangis pd Dia. Allah rindu kita. Takkan kita hamba yg kerdil ni tak rindu pada Pencipta yg menghidupkan kita di muka bumi ni kan? Sombongnya aku, ya Allah.

Ingatlah Pencipta kita di saat susah atau senang. Allah sentiasa ada di samping kita. Jom kita sama-sama berubah 💪💪

Comments

Popular posts from this blog

Interview

Throwback Jaulah Miri Sarawak-Sabah 2016

Cinta